MI - Motiverande Samtal på hogstadiet

Av Jennifer Ollis Blomqvist och Malin Stihl
Så stärker du elevers egen motivation att lyckas med Motiverande samtal (MI)
Att stärka elevers lärande
Det är obligatoriskt att gå i skolan, men det är inte obligatoriskt att lära sig något. Varje elev är unik och som pedagog behöver du hitta varje elevs egen nyckel till motivation och riktning i skolarbetet. Motiverande samtal (MI) är ett respektfullt och elevcentrerat förhållningssätt för att stärka elevers egen motivation att lyckas.
MI – Motiverande samtal på högstadiet är boken för dig som vill hjälpa dina högstadieelever att delta aktivt i sina studier, ta ett större ansvar för sitt skolarbete och hitta sin egen motivation för ett lyckat studieresultat. Boken ger dig grunden du behöver för att förstå och tillämpa MI:s förhållningssätt av samarbete, empowerment, compassion och acceptans i mötet med enskilda elever, helklasser och vårdnadshavare. Du får möjlighet att träna på verktyg och strategier för positivt bemötande och kommunikation, relationsskapande och ökad motivation för att uppnå det du, dina elever och vårdnadshavare vill.

Om författarna
Jennifer Ollis Blomqvist är fil.mag. i socialt arbete, fil. kand. i psykologi och certifierad kognitiv och beteendeinriktad coach. Hon är verksam inom sitt företag NovoVia Consulting där hon utbildar och handleder i MI inom bland annat socialtjänst, hälso- och sjukvård, privat sektor, ideella organisationer och skola.
Malin Stihl är beteendevetare, behandlingspedagog och handledare med en grundutbildning i psykoterapi med psykodynamisk inriktning. Hon har arbetat med socialt arbete i över 20 år, främst inom behandling, och utbildar och handleder idag i MI i olika sammanhang, bland annat vid behandlingshem och socialtjänst.